Hoppa till innehåll

Solstickan - pojken i allas hem

Solstickan är troligtvis ett av Sveriges med kända varumärke. Men har du någonsin sett originalet?

Ett varumärke väcker associationer, känslor, tankar. Det finns något där som ger oss en omedveten och medveten förväntan. Ett starkt varumärke kännetecknas av att det upplevs som tryggt, stabilt och positivt.

Varumärkets logotyp syftar till att skapa förtroende, igenkänning och lojalitet. En framgångsrik logotyp är tidlös, klassisk och unik.

Solstickan är idag en av Sveriges mest kända logotyper. Sedan 1936 har den fungerat som en symbol för stiftelsen Solstickans arbete till förmån för barn och gamla. Genom årtionden, världskrig, bostadsbubblor och börskrascher har den lille solstickepojken inspirerat till goda handlingar. Vi har alla en relation till Solstickan – vad betyder han för dig?

Från och med den 4 september kan du själv uppleva originalet och bilda dig en egen uppfattning om detta kända konstverk.