Odlingen: från start till slut

När jag började jobba på Snus- och Tändsticksmuseum var odlingsprocessen redan i full gång. Fröna från fjolårets skörd hade satts i mars och i april kunde man skymta ett gäng uppstickare i jorden. Då jag anslöt mig till museet och odlingslaget i maj i år, trodde vi nog helt ärligt att plantorna var på väg att dö. De var klena och hängde mest och led – inte alls lika ståtliga och granna som tidigare år. Bladen var så sköra att det kändes som att de skulle gå sönder bara jag tittade på dem.

Min första dag på jobbet tog jag och Katarina tag i haveriet. Vi gallrade plantorna, planterade om och vattnade rejält. Sedan var det bara att hålla tummarna. Tre månader senare når plantorna nu upp till taket. De har växt så pass mycket att jag är rädd att om de växer mer nu, kommer vi inte att nå upp till frökapslarna för att samla in fröna till nästa års plantering.

Jag har inga barn. Men det jag har är de här plantorna. Scott, Katarina och jag har vattnat, rensat, gallrat, snörat och hoppats hela sommaren. Och nu är det äntligen dags!

28-29 augusti kl. 11:30-14:30 blir det skördefest!

Bladen ska skäras av och träs på snören för torkning och fröna ska samlas in från blommorna. Det kommer att bli fest, eller harkalas som gamla tiders tobaksodlare benämnde det, i och med att den ståtligaste plantan kallades för harplanta. Och ni alla är bjudna! Kom förbi oss på Snus- och Tändsticksmuseum på Skansen och snacka lite odling, hjälp till med skörden eller berätta om din egen odling! Harkalasets första besökare får med sig lite tobaksfrön av sorten Mor Alida, redo att sättas i mars nästa år.
Självfallet bjuder vi också på lite förfriskningar!

Vi syns!

Vera F.d. museiassistent