Tobaksodling

Sverige börjar äntligen grönska ordentligt och på museet fokuserar vi lite extra på tobaksodling och dess historia.

Tobak har odlats i Sverige sedan 1600-talet och även om all kommersiell odling av tobak i Sverige lades ner på 1960-talet kan vi nu se ett växande intresse.

På museet odlar vi Alidatobak på vår glasveranda. Tobaken togs fram av Alida Olsson i skånska Åhus för att passa det svenska klimatet så bra som möjligt.

Har du möjlighet att besöka oss delar vi gärna ut en påse fröer. Bor du i en annan del av Sverige kan fröerna köpas till självkostnadspris (50kr) - mejla oss på info@snusochtandsticksmuseum.se

Alidatobak är lätt att odla och funkar riktigt fint som dekorväxt med sina små ljusrosa blommor.

Missa inte att även Skansen odlar tobak! Eminente trädgårdsmästare Lars Boström har en riktigt fin odling bakom vårt museum med flera olika sorters tobak.

Varmt välkomna!