Om oss

Snus- och Tändsticksmuseum är ett industri- och kulturhistoriskt museum. Ur ett kulturarvsperspektiv visar och berättar vi om den svenska snus- och tändstickshistorien.

Museet grundades 1938 som ett personalmuseum för de anställda på Svenska Tobaksmonopolet. Museet, som då hette Tobaksmuseum, bestod av insamlade föremål från flertalet tobaksfabriker, vilka 1915 införlivades i tobaksmonopolet.

År 1965 inköptes huset Gubbhyllan av Svenska Tobaks AB, vilka flyttade huset till Skansen där det renoverades och 1968 slog dörrarna upp för nya Tobaksmuseum.

Tändsticksdelen kompletterade museet år 2000 och då bytte museet namn till Tobaks- och Tändsticksmuseum.

Vårt nuvarande namn – Snus- och Tändsticksmuseum, kom till 2016 då även två av våra basutställningar invigdes.

Museet drivs med ekonomiskt stöd av Swedish Match AB och våra samlingarna ägs och förvaltas av Swedish Match Tobaks- och Tändstickshistoriska stiftelse.