Utställningsarbete - favorittändsticksaskar tar plats

NYA TÄNDSTICKSASKAR LYFTS FRAM UR ARKIVET PÅ TÄNDSTICKSPLANET - Tematik binder samman tändsticksaskarna och skapar en berättelse där de vackra designerna och färgerna på askarna kommer fram.

Efter ett besök i våra magasin bestämde vi oss för att det var dags att uppdatera de tändsticksaskar vi visar upp i utställningen Tändstickans historia. Urvalet skulle bättre spegla de vackra och charmiga askar som fanns i samlingarna. I vissa fönster lät teman spegla urvalet såsom djur och natur eller transportmedel. Vi gav även utrymme åt ”museets favoriter”. Planen är att med tiden ge plats åt fler guldkorn ur samlingen och att besökarna ska få se mer utav vår unika samling.

Under hela sommaren pågick arbetet med den nya utställningen Snusdynastin på källarplanet. Utställningen som vi skapade blev en fantastisk interaktiv resa genom sveriges arbetar-, industri- och snushistoria. På hela källarvåningen kan besökarna röra sig genom 1800-talet fram till idag genom de tematiska rummen, och även lära känna en av sveriges stora entreprenörfamiljer.

Att det skapades något nytt, spännande och underbart i källaren mitt pland byggare, målare, curator och designare, damm, borrning och research var uppenbart. Del i utställningen var såklart att välja föremål från arkiven, och vid ett besök kände vi att vi även ville lyfta tändsticksutställningen. Eller åtminstone uppdatera den. Få in lite nytt och spännande där med.

Så en dag i arkivet, då pausade vi arbetet och letandet av Ettanetiketter och foton från gamla snusfabriker för att gräva ner oss i tändsticksarkiven. Utställningscuratorn Johannna och jag (Emelie, museiassistent och social media manager) bestämde oss för att ta fram våra allra vackraste, intressantaste, och till och med märkliga tändsticksaskar för att byta ut mot de nuvarande i en monter på museet. Resultatet? En monter där alla plan där alla askar visas är tema-styrda, från natur och djur, till fordon, till våra egna favoriter där en ask även fungerar som en bingolott.

Tematiken skapar en mer genomgående tråd för varje hylla, och lyfter de vackra designerna och färgerna på askarna.

/ Emelie Conrad, Museiassistent/Social media ma