Mörkret sänker sig över jorden

Jag vet inte hur det känns för er men här är det mörkt, mörkt och åter mörkt. Det är tur att vi har några ljuspunkter att se fram emot. Jag tänker naturligtvis på adventshelgerna. Tänk vad mysigt att få tända ljus, pynta, köpa julgran. Många känner sig stressade inför julen. Och visst är det mycket som ska planeras och förberedas. Det ska köpas julklappar och bestämmas var man ska fira jul det här året.

Hos oss på museet är det också bråda dagar. Nu är tid för reflektion, knyta ihop säcken – vad har vi egentligen gjort under året och hur gick det? Utfallet av budgetåret sammanställas och som chef ska man skriva verksamhetsberättelse. Dessutom ska man planera framåt, för nästa år. För oss kommer det att bli stora förändringar under 2020 eftersom vi har beslutat att lägga ner butiken och göra en ny utställningsyta i museets entré. Anledningen är enkel. Vi vill visa fler föremål ur vår samling. Med en föremålssamling på drygt 20 000 föremål så är det en bråkdel som ser dagens ljus ute på museet. Föremål är till för att visas – det är min fasta övertygelse. Nu kommer vi få den möjligheten.

Men fram till den 30 december kommer det vara full ruljangs i butiken och för att vi inte ska stå med ett alltför stort lager efter nyår ger vi 20 % rabatt på samtliga varor i butiken – gäller ej tobaksprodukter. Detta erbjudande gäller från och med den 30 november. Så kom och fynda dina bästa julklappar på ett och samma ställe.

Elaine F.d Museichef