Hoppa till innehåll

Nya utställningen klar!

Sista lilla detaljen på plats och nu är vår vision förverkligad. Övriga museet är stängt men denna lilla oas är öppen alla veckans dagar. Det sista som behövde monteras var rullgardiner så att vi kan visa vår lilla film. Filmen som visas är en potpurri från olika tobaksfabriker i Stockholm mellan åren 1913 0ch 1915. Till alla er museihungriga besökare kan vi äntligen meddela att vi slår upp portarna till övriga museet den 5 juni kolckan 11.00 och har öppet till 15.00. Vi kommer att begränsa antalet besökare i byggnaden men vi önskar alla gamla och nya gäster varmt, varmt, VARMT välkomna till oss igen!

Isolde Green Intendent

I karantäntider

Malmö-1962-Frans-Suell-Handtvätt-STM-Snus-och-TändsticksmuseumKvinna som tvättar händerna med tvål i ett omklädningsrum, Malmö, 1962. Del av reportage om den sjukförsäkring som erjböds personalen på Svenska Tobaks Monopolets fabriker.

Omklädningrum-Nässjö-Svenska-Tobaks-Monopolet-Snus-och-Tändsticksmuseum

Damernas omklädningsrum, Nässjö Tobaksfabrik, 1940-tal.

Vem hade kunnat ana för en månad sen hur hett det skulle vara med alkogel och handtvätt, eller att vi alla plötsligt skulle vara hobbyproffesorer i epidemiologi. Så vare sig ni sitter i karantän, som jag själv, eller stretar på som vanligt så har jag samlat lite inspiration från magasinen.

Tiden får utvisa hur det blir med museets öppettider. Än så länge har vi öppet som vanligt. Vi följer hela tiden utvecklingen och råden från myndigheterna. Håll ut, och glöm inte tvätta händerna!

(Inte helt hundra på det där med handtvätt än? Behöver du mer kött på benen? Klicka här för att komma direkt till 1177.)

Tvålkopp-STM-Snus-och-Tändsticksmuseum

Vägghängd tvålkopp ur våra föremålssamlingar som använts på någon av Tobaksmonopolets lokaler.

Evelina Samlingsförvaltare

Snart invigning

Blogg 20200304.jpg

Vi vinkar hejdå till vår fantastiske snickare Glenn som har varit med oss under hela resan. Nu har han fullgjort sitt verk och det som återstår är belysning och diverse småfix. Typ alla föremål är på plats, de sista skeppas över idag. Invigningsdatumet närmar sig med stormsteg!

Isolde Green Intendent

Odlingsåret 2020

Tobaksodling-Åhus-1920-tal-Snus-och-TändsticksmuseumFotot är taget av en K-E Sundström och visar hur man planterade ut de små tobaksplantorna på åkern i Åhus.

Idag var det äntligen dags att förså tobaksplantorna! I fjol kom vi igång alldelse för sent, så i år lovade vi oss själva att inte göra om det misstaget. Men om det blir en rejäl köldknäpp riskerar vi att plantorna fryser ihjäl, så vi har vidtagit några försiktighetsåtgärder. Fröna är satta på verandan, i soligt läge och under plast med en kupevärmare som sällskap.

Varje höst runt skördetid brukar vi utlysa en tävling för att kora den högsta tobaksplantan i landet. Håll utkik på sociala medier och här på bloggen när det närmar sig sensommaren. Hur stora plantorna blir beror mycket på vädret, men lite omvårdnad kommer man långt med. Vinnarplantan brukar vara någonstans mellan 2 och 3 meter hög. Vi får se hur vi står oss i år.

Tobaksodling-sådd-2020-Snus-och-Tändsticksmuseum Fuktighetsmätare-tobaksodling-Snus-och-Tändsticksmuseum

Evelina Samlingsförvaltare

Varför bara ett utställningsarbete?

Varför bara ha ett utställningsarbete på G när man kan ha två undrar ni. Det undrar vi också. När den nya utställningen i gamla butiksutrymmet rullar på lite grann för egen maskin är det dags att börja klura på en ny tillfällig utställnnig. Och såhär tänker vi oss den! Black is the new black! Solstickan är ett tema lika tidlöst som den svarta färgen som ska upp på väggarna. Vi kommer att lyfta historien bakom solstickan, konstnären bakom designen och vi möter några av de männskor som har Solstickans välgörenhetsarbete att tacka för sina lyckliga barndomsminnen.

Isolde Green Intendent

Inte bara spika och borra

Fotografering Snus- och Tändstickmuseum

Det här med att producera en ny utställning handlar inta bara om att bygga montrar och välja föremål, projektleda formgivare och snickare, hålla koll på budgeten. Man ska även klura ut hur ska vi marknadsföra eländet sedan. För vi vill ju att folk ska komma och kolla på utställningen, vi vill att de ska prata om den, vi vill ha det så efterlängtade spinnet i bruset. Därför har vi denna vecka haft fotograf på plats för att ta föremålsbilder. Dessa bilder ska vi sedan använda vårt marknadsföringsmaterial. Vi har beställt en affisch, levererat copy och bilder till extern samarbetspartner, lagt upp inlägg på Instagram och - skapat ett konto på Linkedin! Och sist men inte minst så har utställningen äntligen fått ett namn: ”Allt du behöver veta - medan du väntar på kaffet”.

Elaine Edholm Museichef
Gå till sida:1 (denna sida), 2, 3, 4, 5, Nästa